Deze Spoorijzer kreeg bij ODS nummer 112, het Spoorijzer fabrieksnummer is onbekend. Deze loc is een van de vier Spoorijzer in Erica. In 2004 is men in Erica begonnen met de bouw van een nieuw museum. Het meeste materieel is toen tijdelijk opgeslagen in een grote kapschuur.
In 2021 is de loc in restauratie genomen, ondanks diverse lock downs is de restauratie in 2022 afgerond. In augustus 2022 kon, tijdens het open weekend, de loc werkend worden getoond! Bijzonder is dat de loc ook weer de originele (gouden) sierstrepen heeft gekregen.
De restauratie heeft duidelijk gemaakt dat de versnellingsbak uit 1962 komt (gezien de datering op het grote tandwiel). De motor is uit 1955, maar lijkt niet origineel. Aan de voorzijde zit namelijk standaard een luikje waardoor de cilinderdeksel uitgenomen kan worden. Deze is echter niet juist voor de huidige motor. Daarmee is het aannemelijk dat de loc toch uit 1962 komt en de (oudere) motor later als vervanging is geplaatst.
Ter vergelijking hier onder een foto van de loc voor de restauratie.
Fabrieksnummer | - (ODS 112) | |
Bouwjaar | 1962? | |
Type | RT10 | |
Loopbaan | Spoorijzer Delft, Oving H.I. Ambacht, ISM Erica (huidige locatie) | |
Bedrijfsvaardig | Ja | |
Spoorwijdte | 700mm | |
Foto (c) | Thomas van der Velde (boven), Rogier Bennebroek (onder) | |
Extra info | Deze Spoorijzer heeft bij het ISM nummer 30 gekregen |