Deze Spoorijzer behoort tot de groep van zes Spoorijzers die vanaf Handelsonderneming Armand Lowie in België bij het RIM in Keulen terecht is gekomen. Het vermoeden bestond dat deze loc van Betonfabriek Schokbeton kwamen, die ooit totaal 8 Railtractoren heeft gehad. De betonresten op de loc's en de blauwe kleur bevestigden dit vermoeden. Dit blijkt echter onjuist. Deze loc is namelijk verkocht aan steenfabriek Daams te Lobith. De locs bij Schokbeton zijn of nog aanwezig, of aldaar gesloopt.
De loc's stonden in Keulen in erbarmelijke toestand opgeslagen op het buitenterrein van het RIM museum. Na het overleiden van de privé eigenaar zijn de Spoorijzers (op twee na) verkocht aan diverse musea in Duitsland. Dit exemplaar is bij de Eisenbahnfreunde Lippe terecht gekomen, die de loc geheel hebben gerestaureerd. Bovenstaande foto is gemaakt tijdens een door deze club georganiseerd kiplorrie-treffen op 22 juni 2013.
Het bijzondere van deze Spoorijzer was dat de nummers 201-205 door Spoorijzer zijn gebruikt voor de BPM loc's die naar Indonesië zijn geexporteerd. Nu blijkt dat er dus een dubbeling in de locnummer bestaat, aangezien fabrieksnummer 204 ook voor een Railtractor is gebruikt.
Fabrieksnummer | 204 | |
Bouwjaar | 1959 | |
Type | RT11 | |
Loopbaan |
Daams Lobith. Armand Lowie Maasmechelen (B), RIM Keulen (D), Eisenbahnfreunde Lippe (locatie: Ziegelei Lage) (D) (huidige locatie) |
|
Bedrijfsvaardig | ja | |
Spoorwijdte | 600mm | |
Foto (c) |
Michael Fischer |