Deze Spoorijzer is waarschijnlijk na productie in het verhuurpark van Spoorijzer terechtgekomen. Nadat Spoorijzer stopte met het verhuurpark kwam deze loc samen met tien andere RT's terecht bij Oving. Ook daar werd de loc gebruikt in het verhuurpark, maar niet nadat alle Spoorijzer kenmerken verwijderd werden! Alleen de minieme ingegoten logo's op de aspotten bleven behouden, de loc's werden voorzien van een Oving nummerplaat en dito nummer. Naast 2 Rustons (101 en 102) kregen deze Spoorijzer de nummers 103 tot en met 113. Spoorijzer 109 kreeg daarbij Oving nummer 111.
Na beeindiging van het verhuurpark is de loc bij handelaar Snoei in Krimpen a/d IJssel gekomen om vervolgens bij Houtimpregneerbedrijf G. Rozendaal te Kampen op te duiken. Hier is de loc voorzien van de kenmerkende gele kleur. De loc werd gebruikt om lorries met impregneerhout in en uit de impregneerketel te rijden. Na de komst van een nieuwe impregneerketel bleek de loc te licht voor het werk (er zijn zelfs nog grote stukken ijzer gemonteerd om het gewicht te verhogen) en werd de loc overbodig. In 1999 kon de loc daardoor worden aangekocht en naar de GSS in Erlecom overgebracht.
Meer informatie over de levensloop is te vinden onder "RT8 109" in het menu.
Deze loc is bedrijfsvaardig en regelmatig tijdens open dagen in bedrijf te zien bij de GSS te Heteren. Ook voor allerlei werkzaamheden blijkt het een praktische en regelmatig gebruikte locomotief, zoals bijvoorbeeld in onderstaande filmpje is te zien.
Fabrieksnummer | 109 | |
Bouwjaar | 1952 | |
Type | RT8 | |
Loopbaan | Spoorijzer Delft, Oving H.I. Ambacht,Snoei Krimpen aan de IJssel. G. Rozendaal Kampen, GSS Erlecom, GSS Heteren (huidige locatie) | |
Bedrijfsvaardig | ja | |
Spoorwijdte | 700mm | |
Foto (c) | Rogier Bennebroek | |
Extra info | Deze loc heeft bij de GSS nummer 33 gekregen. Meer informatie is op deze site te vinden. |